Hur börjar man med digital marknadsföring?

av | Sep 18, 2021 | ehandel | 0 Kommentarer

Digital-marknadsforing

En tjänst, produkt eller varumärke som marknadsförs genom flera olika digitala kanaler är vad digital marknadsföring handlar om. Funderar man på att starta en internetbaserad verksamhet så är digital marknadsföring det först man bör lära sig.

Starta med digital marknadsföring

Det bästa sättet att starta med digital marknadsföring är att börja spionera på konkurrenterna och se hur deras kampanjer ser ut. Ligger man i toppen på Google har man förmodligen gjort något rätt och det är här man skall börja leta efter innehåll att kopiera och göra till sitt eget.

Det är ingen idé att uppfinna hjulet en gång till. Lägg ingen tid på att bygga upp en marknadsföringskampanj som du inte vet har någon chans att lyckas. En lyckad kampanj går att använda om och om igen med endast små justeringar. Försök hitta de bästa kampanjerna i din nisch och lär dig från dom.

Verktyg för digital marknadsföring

Kolla först Google Trends och analysera vilka trender i din nisch som ligger i topp. Google har flera verktyg som är helt gratis och ovärderliga för en ny internetentreprenör som har en minimal marknadsföringsbudget.

Gör en sökordsanalys med hjälp av Google keyword planner och satsa på de sökord som ger mest trafik för minst arbetsinsats. Gå inte efter de sökord som är för svåra eftersom det är omöjligt att konkurrerar på kort sikt med stora företag.

När man vet vilka konkurrenterna är skall man börja analysera dom. Ett helt underbart verktyg för detta är Screaming Frog Seo Spider. Det finns en gratis version som fungerar mycket bra. Där skriver man bara in en konkurrents domännamn och sedan samlar verktyget in en massa uppgifter. T ex sidtitlar, meta beskrivningar och nyckelord.

Lyckas med digital marknadsföring

För att lyckas med en marknadsföringskampanj behöver man först analysera marknaden och sedan sitt eget material för att se om det kan mäta sig med konkurrenternas. En effektiv kampanj kan betyda skillnaden mellan framgång eller nedläggning. Så analysera hellre för mycket än för lite.

Det är inget lätt jobb att lyckas med digital marknadsföring. Man måste ha tålamod och verkligen lägga ner sin själ i det material man producerar. Folk genomskådar lätt en artikel eller video som skriker: kom och köp. Det gäller att vara mycket mer sofistikerad.

Finns det gratis digital marknadsföring?

Alla tips ovan går att genomföra gratis. Att SEO optimerar sin sajt är viktigt för att få organisk trafik från t ex. Google. Man betalar inte för trafiken men för att få besökare till sajten får man antingen lägga ner massor med tid eller köpa tjänster som gör att man når resultat fortare.

Har man gjort sin sökordsanalys på rätt sätt är halva slaget vunnet. Då kommer det bli lättare att analysera sajten senare med Google Analytics och Search Console. Har man en massor med orelaterad sökningar till sin sajt så kan det ju vara fel sort besökare som inte är intresserade av sajten och då säljer man inget.

Köpa en digital marknadsföringstjänst

Många gör misstag när det hoppar över analysen ovan. Visst kan man köpa en marknadsföringstjänst men har du inte en sajt som är av hög kvalitet, SEO optimerad och användarvänlig är risken stor att man kastar pengarna i sjön.

Satsar man på fel sökord kan det hela bli en mycket dyr affär. Är det stor konkurrens på det sökord du satsat på måste din produkt eller tjänst vara så eftertraktad att kostnaden går att hantera utan förlust. Man bör gå en kurs i hur man köper trafik innan man investerar några pengar.

Digitala marknadsföringskanaler:

Sökmotortrafik

Den bästa trafiken kommer från en sökmotor. Där någon aktivt sökt på något och din sajt har svaret på det. Det är ofta målinriktad trafik som behöver hjälp med något, kolla en recension, köpa en tjänst eller produkt osv.

Det är också återkommande trafik för en lång tid framöver. Producerar du intressant material så blir ju folk intresserade och surfar in på din sajt med jämna mellanrum. Organisk trafik kostar inga pengar och är därför väldigt värdefull.

E-mail

E-mail marknadsföring är bra att komma igång med när sajten har växt ett tag och börjar få mer besökare. Det går att komma igång gratis med mailchimp. Ökar e-maillistan till över 2000 prenumeranter så börjar det kosta pengar. Men det är det ju värt om man varje gång skickar ett mail, får automatiskt besökare till sin sajt.

Man kan skicka ut nyhetsbrev, erbjuda en e-bok, erbjuda en digital kurs eller ge tips på bra resurser. Spamma aldrig e-mailprenumeranter. Skicka inte ut e-mail varje dag utan kanske en gång varannan vecka för att inte irritera prenumeranterna.

Gästinlägg

Att kontakt bloggar och be om att får skriva ett gratis blogginlägg är ett bra sätt att både få värdefulla länkar och besökare till sajten. Många är sugna på bra innehåll och kan man producera en artikel som är intressant och av bra kvalitet ökar chansen att den publiceras.

Kom ihåg att bara kontakta bloggar i din nisch eller en relaterad nisch. Det är ingen idé att skriva artiklar för en publik som inte är intresserade. Är det en bra blogg så accepteras oftast inget orelaterat material ändå.

Sociala medier

Att vara närvarande på social medier är viktigt. Det är bra kanaler att marknadsföra sina tjänster och produkter. Att bygga upp en skara följare är inte jättelätt men det går att köpa annonseringsplats på influensers konton och få besökare den vägen.

Vill man inte betala så får man jobba hårt och bygga upp en kanal med många följare. Då måste man vara social och följa andra. De inlägg man gör måste vara optimerade och fånga besökarens intresse inom några få sekunder annars tröttnar dom.

YouTube

Att göra videos är en väldigt tidskrävande och lång process. Men har man drivet och orken att satsa så är det en bra digital marknadsföringskanal. Alla gillar ju inte att visa upp sig framför kameran men det går att göra videos där man bara pratar och visar en PowerPoint presentation eller liknande.

YouTube är världens största sökmotor så vill man synas är det väldigt viktigt att skapa en YouTubekanal och producera material. Det går att köpa tjänster på Fiverr som kan fixa bra videos där man bara lägger till rösten sen.

Forum

Forum var stort en gång i tiden men lever nu en tynande tillvaro. Det finns dock en del ställen kvar där man kan marknadsföra sina sajter. Det är ingen stor källa till trafik längre men det är ändå värt att vara lite aktiv på forum för man skall inte säga nej till en webbtrafik.

Se till att inte spamma forum. Det är väldigt lätt att man blir avstängd eller utkastad om man sprider sina länkar för uppenbart eller för mycket. På en del forum kan man ha sin länk i beskrivningen och på så sätt både få en backlink och chans till besökare.

Digitala marknadsföringskurser:

Udemy

Här finns många bra kurser inom detta ämne. Man kan hitta gratis kurser på Udemy men vill man fördjupa sig är det värt att köpa en kurs. De kostar från 14.99 € och då får man tillgång till experthjälp diskussionsforum. När man köpt en kurs har man tillgång till den för alltid, inga prenumerationer eller andra avgifter tillkommer.

Skillshare

Här kan man också hitta många gratis kurser men de innehåller begränsad information. Väljer man en prenumeration så får man tillgång till flera tusen kurser. Betalar man för ett helt år kostar det 125 kr i månaden, väljer man månadsbetalning kostar det 270 kr. Tyvärr kan man inte köpa enstaka kurser utan måste prenumerera vilket kan kännas ofördelaktigt.

Coursera

Här kan man hitta massor med gratis kurser. Många Universitet i USA är knutna till denna plattform och när man har gått färdigt en kurs så kan man få ett certifikat som bevisar att man har gått den. Det kanske är lite avancerat och tidskrävande att gå dessa kurser men man lär sig mycket och det bästa är att mycket är gratis.

Det finns många kunskapsplattformar att välja bland men många har dyra månadskostnader och är därför inte så prisvärda. Dessa tre ovan är budgetvänliga och man kan lära sig väldigt mycket för en ganska billig summa.

0 kommentarer

Skicka en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Tjäna pengar på att sälja bilder
Tjäna pengar på att sälja bilder

Du har säkert hört det förut men kan man verkligen tjäna pengar på att sälja bilder? Ja, om man använder sig av olika metoder så finns det goda möjligheter att tjäna lite extra pengar. Sälj dina bilder och tjäna extra pengar. Att lägga ut sina bilder till försäljning...

Tjäna pengar på NFTs
Tjäna pengar på NFTs

Att tjäna pengar på NFTs (Non-fungible tokens) är ett ganska nytt fenomen men trots det omsätter denna handel stora belopp. För att börja handla med NFTs behöver man inte vara en digital konstnär eller kryptomiljonär. Det gäller bara att vet hur man skall börja. Börja...

Starta med dropshipping
Starta med dropshipping

Dropshipping är inget nytt men har blivit väldigt populärt de senaste åren. Men hur startar man med dropshipping och hur hittar man produkter att sälja? Det går vi igenom i denna artikel. Så fungerar dropshipping Dropshipping innebär förenklat att ett...

Investera i bostäder och fastigheter
Investera i bostäder och fastigheter

Man behöver inte vara miljonär för att börja Investera i bostäder. Det kan vara en bra post i en investeringsportfölj. Vi kollar in vilka de främsta plattformarna är som passar bäst för oss i Sverige. Så kan man börja investera i bostäder och fastigheter Kameo är en...

Investera i p2p lån
Investera i p2p lån

Att investera i p2p lån har blivit ganska populärt eftersom det ger en stadig inkomst till relativt lagom risker. I Sverige finns det främst 6 stycken bolag som erbjuder någon form för att investera i lån. Vi kollar in vilket som är bäst just nu. De 6 bästa...